Пізнай самого себе. Неоплатонічні джерела в творчості Г. С. Сковороди Марія Грація Бартоліні ; пер. з італ. М. Прокопович ; наук. ред. О. Сирцова
Вид матеріалу:
Текст Мова: українська Серія: Світові сковородинські студіїПублікація: К. Академперіодика 2017Опис: 160 сISBN: - 9789660282001
Книги
| Поточна бібліотека | Шифр зберігання | Стан | Штрих-код | |
|---|---|---|---|---|
| АБ - Абонемент НБ | 140.8(477) Б26 | Доступно | 164651 | |
| АБ - Абонемент НБ | 140.8(477) Б26 | Доступно | 156398 | |
| ЧЗ - Читальна зала | 140.8(477) Б26 | Доступно | 156399 | |
| ЧЗ - Читальна зала | 140.8(477) Б26 | Доступно | 156400 |
До 300-річчя від дня народження Г. С. Сковороди
Проект "Наукові переклади"
Зміст
ВСТУП. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
РОЗДІЛ I
АНОТОВАНИЙ ОГЛЯД
КРИТИЧНОЇ ЛІТЕРАТУРИ СКОВОРОДОЗНАВСТВА.
ЛІНІЇ РОЗВИТКУ І ПЕРСПЕКТИВИ 16
Початки (1794—1893) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Перше повернення (1893—1928) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Дмитро Чижевський . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Дрyге повернення (1960—1970) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Нові перспективи (1972—1989) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
1990—2013 рр. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
РОЗДІЛ IІ
ДЕЯКІ АСПЕКТИ ДЕМОНОЛОГІЇ СКОВОРОДИ:
ПСИХО-КОГНІТИВНИЙ ХАРАКТЕР СПОКУСИ 33
Диявол . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Диявол як крадій . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Крадіжка дyмок . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Спокyса через дyмки і дyховна боротьба Сковороди . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Диявольська машина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Обернення цінностей . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
РОЗДІЛ IІІ
ПОНЯТТЯ PRAXIS: ПИЛЬНУВАННЯ ДУМОК
І БОРОТЬБА ПРОТИ ГРІХА 50
Гріхи . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Сторожа серця . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Від praxis до thеoria: спекyлятивні аспекти custodia sui . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
РОЗДІЛ IV
ВІД PRAXIS ДО THEORIA: САМОПІЗНАННЯ 64
Діалектика внутрішнього-зовнішнього. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Домівка «я» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Знання себе і знання світy. «Християнський сократизм» Сковороди . . . . . . . . . . . . 76
Деякі підсyмки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
РОЗДІЛ V
ВІД САМОПІЗНАННЯ ДО ПІЗНАННЯ СВІТУ 81
Теорія пізнання в діалозі Сковороди Observatorium (1772). Цілісне бачення . . . . . . 81
Онтологічнi основи пізнання у Сковороди . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Видиме як значуще . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
Від значущого до значення . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
Філософ як пророк . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
РОЗДІЛ VI
ПОНЯТТЯ EPEKTASIS: ПІЗНАННЯ БОГА
ЯК НЕСКІНЧЕННЕ СТРЕМЛІННЯ 99
Вчення про епектазу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
Поняття епектази у Сковороди . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Чин «полювання» та божественна нескінченність . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Переоцінка руху . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
Ситість . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
РОЗДІЛ VII
OTIUM І NEGOTIUM: ЧАС МУДРЕЦЯ
ЯК IMAGO AETERNITATIS 116
Otium i σχολη . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Час споглядання як вічне свято . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Otium як есхатологічний прообраз. Сідмиця і субота . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Сповнення земного часу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Християнський епікуреїзм Сковороди і теологізація otium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
ВИСНОВКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
SUMMARY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
ДЖЕРЕЛА . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Марія Ґрація Бартоліні, д-р філол. Міланського ун-ту спростовує стереотипи, насамперед про народний, несистематичний характер рефлексії Г.С. Сковороди, що продовжують оточувати постать українського мислителя та його доробок. Виявлено відповідності та текстуальні аналогії з творами патристичних авторів, що дає змогу розглядати ідеї Сковороди у чітких інтерпретаційних рамках: поділ, типовий для східної Церкви, духовного шляху християнина на praxis (боротьба вірянина з підступами демонів), gnosis (пізнання «я» та зовнішнього світу) та theoria, або споглядання Бога.
Для дослідників історії філософії та студентів гуманітарних факультетів і всіх, хто цікавиться українською культурою ранньомодерного часу.
Немає коментарів для цієї одиниці.