TY - GEN AU - Войцехівська Н. К. AU - Бріцин В.М. TI - Конфліктний дискурс в українській художній прозі ХХ – початку ХХІ ст: монографія SN - 9789660016958 PY - 2019/// CY - Київ PB - Наукова думка KW - UDC KW - 811 Мови N1 - ЗМІСТ ПЕРЕДМОВА....3 РОЗДІЛ 1. ТЕОРИТИЧНІ ЗАСАДИ ВИВЧЕННЯ КОНФЛІКТНОГО ДИСКУРСУ....7 1. Конфлікт у світлі соціогуманітарних концепцій....7 2. Особливості конфліктів у художньому дискурсі....9 3. Конфлікт як мовознавча проблема....11 Розвиток семантичного значення лексеми "конфлікт"...11 Конфлікт серед інших понять негармонійного ускладненого спілкування...20 Ознаки й причини комунікативно-дискомфортного діалогу...28 Роль комунікативних бар'єрів у винекненні конфліктного дискурсу...36 РОЗДІЛ 2. СТРУКТУРНІ, ПРОЦЕСУАЛЬНІ ТА КВАЛІТАТИВНІ ОЗНАКИ КОНФЛІКТНОЇ ВЗАЄМОДІЇ...47 1. Структура конфліктного дискурсу...47 2. Динамічні характеристики конфліктного спілкування...53 3. Причини конфронтації в діалогічному дискурсі...66 4. Типологія конфліктів...72 РОЗДІЛ 3. УЧАСНИКИ КОНФЛІКТНОГО ДИСКУРСУ....85 1. Особливий статус співрозмовників у конфліктно спрямованій комунікації....85 2. Комунікативно-рольовий аспект діалоготворення....87 3. Гендерні прояви агресії....91 4. Моделі комунікативної поведінки в суперечці....97 5. Учасники комунікативної ситуації "конфлікт"....105 6. Типологія мовної особистості в дисгармонійному спілкуванні...108 РОЗДІЛ 4. СЦЕНАРІЇ КОНФЛІКТНОГО СПІЛКУВАННЯ....119 1. Поняття діалогічного сценарію...119 2. Сценарій розвитку вирішеного конфлікту...121 Модель розв'язання суперечностей....121 Модель урегулювання конфлікту....128 Моделі загасання й усунення конфронтації...135 3. Сценарій невирішеної суперечки...148 4. Проміжні моделі вирішення конфлікту...151 РОЗДІЛ 5. ЕМОЦІЙНИЙ СТАН СПІВРОЗМОВНИКІВ У КОНФЛІКТНОМУ ДИСКУРСІ...154 1. Конфлікт у світлі асоціацій і метафоризації....154 2. Негативні емоції в конфліктному дискурсі...168 3. Гнів як емоція "тріади ворожості"...172 Зовнішні прояви гнівної агресії....180 4. Емоція відрази в комунікативній ситуації конфлікту....183 5. Зневага до співрозмовника як елемент конфліктного дискурсу....189 Особливості презирства в міжособистісній комунікації...196 РОЗДІЛ 6. ВЕРБАЛЬНІ ЗАСОБИ АГРЕСІЇ В КОНФЛІКТНОМУ ДИСКУРСІ....206 1. Аксіологічний складник конфліктного дискурсу....206 2. Інвективна лексика в дисгармонійному мовленні...208 3. Словотворчі засоби в образних номінаціях співрозмовника....217 4. Граматичний вимір конфліктно спрямованої комунікації....223 5. Вираження агресії засобами синтаксису...237 Прості й складні речення в комунікативній ситуації конфлікту....238 Ускладнені речення як маркери ворожості....248 Прояви агресії на рівні стверджувальних і заперечних конструкцій.....259 Розповідні, питальні й спонукальні речення в системі конфліктогенних маркерів....266 Прокльони і злопобажання як особливі синтаксично-граматичні конструкції...272 Окличні й неокличні висловлювання зі значенням агресії...282 6. Неспеціалізовані мовні засоби в конфліктному дискурсі....283 РОЗДІЛ 7. КОНФЛІКТ ЯК ЗРЕЖИСОВАНА КОМУНІКАТИВНА ГРА....289 1. Роль "маски" в мовленнєвій поведінці....289 2. Висловлення формальної та псевдозгоди...297 3. Поняття ввічливої брехні 301 4. Брехня / правда.....314 ВИСНОВКИ....324 СПИСОК СКОРОЧЕНЬ....332 СПИСОК СКОРОЧЕНЬ ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ....333 СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ....338 N2 - Монографія є цілісним дослідженням конфліктного дискурсу на матеріалі української художньої прози ХХ - початку ХХІ ст. Виявлено природу й типологію мовленнєвих конфліктів, а також визначено фактори, що зумовлюють зародження, розвиток і вирішення конфліктної ситуації на різних етапах діалогу. Висвітлено структурні, процесуальні та квалітативні ознаки конфліктної протидії. Виділено сценарії спілкування в конфлікті, а також спеціалізовані й неспеціалізовані вербальні сценарії спілкування в конфлікті, а також спеціалізовані й неспеціалізовані вербальні засоби вираження агресії. Описано типи мовних особливостей, причини та зовнішні прояви емоцій і почуттів учасників конфліктного дискурсу; виявлено способи концептуалізації у свідомості носіїв української мови негативних емоцій. Для науковців, викладачів, аспірантів і студентів філологічних спеціальностей ER -